UTOPEDA / Matematiikan opetuksen kehittäminen / Blogi /
Heikki Andrell
23.11.2015
Pedagoginen arkkitehtuuri
Luokkahuone oppimisympäristönä on
huomattavan mullistuksen kohteena. Muutokset kalusteissa ja tilaratkaisuissa
heijastavat kuitenkin opettajan ja oppilaiden vuorovaikutussuhteen toivottua
ideaalitilaa, joka ei aina vastaa todellisuutta.
Luokkahuone säilyi muuttumattomana
pitkälti 1800-luvun puolivälistä saakka ja tilalle oli luonteenomaista
hierarkkinen jäykkyys. Kateederi alleviivasi fyysisesti opettajan erillistä,
korotettua asemaa suhteessa oppilaisiin. Preussilainen järjestys ja kuri
näkyivät suorina pulpettiriveinä ja rikkomattomana hiljaisuutena. Yhtenäinen
pulpetti, jossa istuin- ja pöytäosa olivat kiinni toisissaan, havainnollisti
ajatusta muotista, johon jokaisen oppilaan oli mukauduttava ilman
säätömahdollisuuksia. Liitutaulun vaihtuminen piirtoheittimeen, videotykkiin ja
lopulta suurikokoiseen kosketusnäyttöön oli ulkoinen muutos, mutta
luokkahuoneen arkkitehtuuri pysyi lähes muuttumattomana ajalta, jolloin
ruumiillinen kuritus oli sallittua. Kuvassa museoitu luokkahuone 1900-luvun
alusta.
Ironista kylläkin, edellisen kaltainen formaali, hierarkinen ja oppilaan virheitä korostava järjestelmä on yhä toiminnassa Ranskassa, jossa jo 1920-luvulla kehitettiin teorioita ryhmätöistä ja yhteisestä keskustelusta luokassa. Célestin Freinet'n ideat jätettiin hänen kotimaassaan vaille huomiota ja ranskalaislapset istuvat yhä ahtaissa penkeissä, jotka tekevät liikkumisen vaikeaksi ja katsovat hiljaisuudessa luokan edessä seisovaa opettajaa.
Liitutaulu on tosin muuttunut valkotauluksi
tai piirtoheittimeksi, harvemmin kuitenkaan sitä edistyneempään teknologiaan.
Ajatukset inklusiivisesta,
yhteisöllisestä oppimisesta on omaksuttu erityisen innokkaasti Skandinaviassa
ja uusimpien koulujen tila- ja sisustusratkaisut ovat näiden teorioiden ja
näkemysten fyysinen ilmentymä. Kuvassa yksi Ravintolakoulu Perhon syksyllä 2015
valmistuneen lisärakennuksen opetusluokista.
Epämuodollisuus, kalusteiden mukavuus,
mukautuvuus ja perinteisen, vahvasti erottuvan opettajanpöydän puute näyttävät
miten suuresta muutoksesta on kyse. Lasiseinä käytävälle (ovi on lasinen
liukuovi) vie viimeisetkin muistot luokkahuoneesta suljettuna tilana.
Runollisemmat voivat intoutua ihailemaan miten täällä ajatuksia ei kahlehdita,
vaan annetaan virrata vapaina, kuin koko rakennuksen kattava langaton verkko.
Tila vaikuttaa käyttäjiinsä myös
alitajuisesti ja osalle oppilaista uudet luokkahuoneet tuntuvat aiheuttavan
rauhattomuutta. Opettajan reagointi tähän on kuitenkin ratkaisevaa, joskin hän
voi joutua tekemään enemmän työtä työrauhan eteen kuin tavallisessa luokassa.
Jos palaamme vielä ranskalaiseen
koulumaailmaan, missä vanhemmat jättävät itkevät 6-vuotiaat löytämään yksin
tiensä luokkaan (ranskalaiskouluissa vanhemmat eivät saa tulla kouluun
juurikaan ulko-ovea pidemmälle) ja rangaistuksena käytetään yhä sääntölauseen
kirjoittamista moneen kertaan, niin muissa maissa yhteisöllisen opetuksen
näkyminen myös tila- ja sisustusratkaisuissa on selkeästi oikea.
Tosin ranskalaislapset tai teinit
eivät uskalla edes ajatella älypuhelimella leikkimistä kesken oppitunnin eikä
langatonta verkkoa pidetä välttämättömyytenä. Yleisellä tasolla
ranskalaislasten kova koulu opettaa heitä selviytymään itsenäisesti (apprendre
à se débrouiller seul), mutta skolastisessa mielessä vanhempien
yhteiskuntaluokka vaikuttaa voimakkaasti lasten koulumenestykseen ja voidaan
todellakin sanoa Skandinaavisen lähestymistavan olevan todellinen
"egalité"
Tilaratkaisujen vaikutus
matematiikan opetukseen on epäsuora, mutta tilan lisäksi opetusta voi
tarkastella myös ajan suhteen. Uusi opetussuunnitelma korostaa osaamista ja sen
osoittamista. Miksi pakottaa oppilaat istumaan matematiikan tunneilla
vapaaehtoisten pajatyylisten ratkaisujen sijasta? Oppilaat tietäisivät mikä
osaamistaso on saavutettava ja osallistuisivat opetukseen niin kauan, kunnes
taso saavutetaan. Useampi opettaja olisi läsnä tunneilla, jolloin oppilaat
saisivat yksilöllistä neuvontaa. Silloin myös lukujärjestys heijastelisi
muuttunutta luokkahuonetta. Lisäksi matematiikan opetusta voitaisiin siirtää
opetuskeittiöön, ravintolasaliin ja työharjoitteluun kentällä. Esimerkiksi 0,07
kg voi aiheuttaa keittiössä sekaannuksia, samoin kuin boolin alkoholipitoisuuden
laskeminen. Työharjoittelujaksoon integroidut tehtävät koulun sähköisen
oppimisalustan kautta tukisivat
harjoittelua ja tekisivät matematiikan oppimisesta motivoivampaa oppilaalle,
joka usein istuu - hyvinkin modernissa - luokkahuoneessa kännykkäänsä uppoutuneena,
tutkimassa jotain aivan muuta kuin koulun sähköisen oppimisalustan matematiikan
kurssia.
Yhteistyön matematiikkaa eli kun 1 + 2 = 5
Toisen asteen koulutuskentällä
puhaltavat muutoksen tuulet, toiset ennustavat jo pyörremyrskyäkin, mutta muutoksesta
voi tulla paljon hyvääkin. Ravintolakoulu Perhon ja Liiketalousopisto Helmen
yhdistyminen antoi välittömän ja merkittävän hyödyn ravintolakoulun
matematiikanopetukselle tiiviin yhteistyön ja toiminnallisen matematiikan
tietotaidon ja käytänteiden välittämisessä.
Liiketalousopiston
matematiikanopettajilla oli monivuotinen kokemus toiminnallisen matematiikan
opetuksen kehittämisestä ja havainnollistavista menetelmistä kuten unkarilaisen
Varga-Neményi'n värisauvoista.
Lähde: ELLI - Early Learning verkkokauppa
Yhteistyö aloitettiin heti syksyllä
ja vastavuoroisten oppilaitosvierailujen ja ravintola Perhossa pidetyn
yhteistyöillallisen jälkeen oli virkistävää huomata miten sosiaalisen median
aikakaudella tapaaminen kasvokkain on yhä paras tapa verkostoitumiseen, jonka
rinnalla kontakteja pursuava LinkedIn-profiili vaikuttaa keinotekoiselta.
Prosenttilaskua eli paljonko
täällä pitää jättää tippiä?
Yleisesti ottaen oppilaille
opetetaan prosenttilasku usealla eri menetelmällä ja usein sanotaan, että
oppilaille helpoiten ymmärrettävä on verranto kuten:
Mutta jos oppilas kuvitteleekin
istuvansa amerikkalaisessa ravintolassa ja on saanut juuri eteensä $38,50
laskun ja haluaisi jättää 15% juomarahaa, miten hän ratkaisisi laskun
mahdollisimman nopeasti, saatikka tilanteessa kun hän on itse työtehtävässä,
joka edellyttää nopeaa prosenttilaskua?
Syksyn alussa tein päätöksen
opettaa prosenttilasku käyttämällä vain desimaaleja. Työelämälähtöisyys
mielestäni edellyttää, että oppilailla on riittävät taidot ratkaista
prosenttilaskut käytännöllisesti ja nopeasti, yhdellä laskutoimituksella 0,15 x 38,50.
Kosketuksen taikaa: opetusteknologian ihmeitä
Uusinkaan teknologia ei välttämättä
vapauta opettajaa kateederilta. Hienoinkin kosketusnäyttö pakottaa opettajan
seisomaan näytön vieressä kun oppilaat pyrkivät istumaan mahdollisimman kaukana
luokan takana ja ei aikaakaan kun opettaja joutuu korottamaan ääntään
huomattavastikin. Alla olevassa kuvassa Samsung-kosketusnäyttö ja Smartboard
Notebook-ohjelmisto. Kynä on kosketusnäytön mukana tullut pehmeäkärkinen kynä.
Ratkaisu ongelmaan löytyi kun hankin Wacom-piirtolevyn
wi-fi adapterilla, joka mahdollistaa langattoman käytön. Pystyn kirjoittamaan
piirtolevylle mistä tahansa paikasta luokkahuoneessa niin, että kirjoitus näkyy
näytöllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti