Hankkeen tavoitteiden mukaisesti molemmissa ryhmissä on
pyritty toteuttamaan mahdollisimman yksilöllisiä ja joustavia oppimispolkuja
opiskelijan tarpeiden mukaisesti. Ennen työssäoppimisjaksojen alkua
opiskelijoita ohjattiin kokonaisena ryhmänä, jolloin kerrottiin yleisesti
työssäoppimisjaksoista, toteuttamistavoista ja jatkotyöskentelystä. Myöhemmin
opiskelijat saivat pienryhmä- ja henkilökohtaista ohjausta. Pienryhmät
muodostettiin opiskelijoiden osaamisen perusteella. Henkilökohtaisen ohjauksen
määrä vaihteli yksilöllisten tarpeiden mukaan. Jokainen opiskelija sai
henkilökohtaista ohjausta vähintään yhden kerran ennen työssäoppimisjaksoa.
Ohjausta annettiin tämän lisäksi sähköisten viestimien välityksellä: Wilma,
sähköposti ja WhatsApp.
Toteuttaminen on edellyttänyt ryhmiä ohjaavilta opettajilta,
opiskelijahuollolta ja opinto-ohjaajilta hyvää yhteistyötä HOPS-prosessin
toteutumiseksi. Opiskelijoiden
ammatillisen kasvun myötä opiskelijoiden omat henkilökohtaiset suunnitelmat
ovat muuttuneet jatkuvasti mm. työelämän herättämien kiinnostuksen kohteiden
mukaan tai omien vahvuuksien esille tulemisen myötä. Henkilökohtaisesta
opiskelusuunnitelmasta on tullut todellinen ohjauksen apuväline. Oppilaitosorganisaatiolta vaaditaan paljon
ketteryyttä todellisten yksilöllisten ja joustavien työvaltaisten
oppimispolkujen mahdollistamiseksi. Ohjaus on aloitettava aikaisessa vaiheessa
ennen työssäoppimisjaksoa ja etenkin henkilökohtaiseen ohjaukseen on varattava
riittävästi aikaa.
Ohjauksessa on pyritty korostamaan myös mahdollisen
palkallisen työn merkitystä ammattitaidon hankkimisen näkökulmasta. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on
ollut tehokkaasti käytössä joko niin että kokonaisia tutkinnon osia on voitu
suoraan tunnustaa työkokemuksen perusteella osaksi opintoja tai työkokemuksella
opiskelija on hankkinut osaamista osittain eri tutkinnon osien
ammattitaitovaatimusten mukaisesti.
Etenkin tarjoilijaryhmässä miltei jokaisella opiskelijalla on osaamisen
tunnustaminen yhdestä tai useammasta ammatillisesta tutkinnon osasta.
Toteuttamismallit
Tarjoilijaryhmän toteuttamismallina käytettiin
oppilaitosmuotoisen opiskelun ja työssäoppimisen joustavia yhdistelmiä. Käytännön toteutuksena kokeiltiin 2+3 mallia
jonka mukaan opiskelija on viikossa kaksi päivää koulussa ja kolme päivää
työssäoppimassa. Opiskelijoiden
palautteen mukaan malli toimii hyvin ja opettajien ohjaamiskokemusten mukaan
todellinen dialoginen ohjausmalli mahdollistuu paremmin kun opiskelija on
jatkuvassa kontaktissa oppilaitokseen.
Ohjauksen laatu paranee ja opiskelijat eivät ”katoa” samalla tavalla
kuin aikaisemmin pitkien yhtenäisten työssäoppimisjaksojen aikana. Työelämän toimijoiden ohjaustaakka myös
kevenee kun opiskelija on paremmassa kontaktissa työtäohjaaviin
opettajiin. Järjestelmä jossa opiskelija
on maanataisin ja tiistaisin koulussa ja työvuorot sijoittuvat lopuille
viikonpäiville sopii ravintola-alalle hyvin.
Alkuviikon päivinä on yleensä hiljaista ja useat ravintolat saattavat
olla jopa maanantaisin kiinni.
YTO-tutkinnon osan osien yhdistämiseen työssäoppimiseen työelämän
edustajat ainakin toistaiseksi ovat katsoneet hyvin haastavaksi toteuttaa.
Kokkiryhmän toteuttamismallina on käytetty tapaa jonka
mukaan opiskelija voi sujuvasti siirtyä milloin hyvänsä hankkimaan
ammattitaitoa työvaltaisesti.
Ryhmänohjaaja ja ammatinopettaja käyvät järjestelmällisesti yhdessä
opiskelijoiden kanssa läpi oppimisen tavoitteita ja sopivat jaksokohtaisesti
toteuttamistavasta. Toteuttamistapa on
tuottanut erilaisia tapoja yhdistää oppilaitosmuotoista opetusta
työssäoppimiseen jokaisen henkilökohtaisten tarpeiden mukaan. Tästäkin
kokemukset ovat olleet hyviä, opiskelijat ovat voineet halutessaan osallistua
valitsimiinsa osioihin ammatilliseen lähiopetuksessa koululla ja lisäksi
vahvistaa osaamista työssä oppimalla. Tammikuussa on tarkoitus katsoa jopa
viikkotasolla mihin opetuskeittiöön opiskelijan olisi hyödyllistä osallistua ja
mitä opitaan tehokkaammin työssä oppimalla.
Toisaalta opiskelijat jotka syystä tai toisesta ovat edenneet
opinnoissaan hitaammin, hyötyvät jatkuvasta opiskelusuunnitelman tarkastelusta.
Henkilökohtaisia opiskelusuunnitelmia on päivitetty lähes parikertaa viikossa
myös tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa. Ja tälläkin saralla on muutaman
opiskelijan kohdalla saatu positiivisia tuloksia.
Ryhmässä on käytetty osaamisen tunnistamisen apuvälineenä
kyvyt.fi alustaa, johon opiskelijat ovat työssäoppimisjakson ajalta tuottaneet
materiaalia oppimisestaan ja ammatillisesta kehittymisestään. Etupäässä materiaalit ovat olleet kuvaa ja
tekstiä. Opettaja on voinut seurata
tavoitteiden täyttymistä reaaliaikaisesti.
Usein tehtäväkokonaisuudet työssäoppien ovat laajoja ja ammattitaitoa
hankitaan useista tutkinnon osasta samanaikaisesti. Sähköiselle alustalle opiskelijan tuottama
materiaali helpottaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamasta sekä nopeuttaa
opintojen etenemistä. Ohjaus- ja
HOPS-keskustelut toteutetaan samalla alustalla.
Kokemus on osoittanut että joillekin opiskelijoille tällainen malli
sopii todella hyvin. Kaikille
opiskelijoille tämä toimintatapa ei tietenkään sovi. Tässäkin on sovellettava opiskelijalle
sopivia yksilöllisiä tapoja osaamisen tunnistamiseen ja näkyväksi
tekemiseen. Haastattelut ja havainnointi
opetuskeittiössä ovat edelleen hyvä osaamisen tunnistamisen keinoja.
Voisikin sanoa, että henkilökohtaisella opiskelusuunnitelmalla,
jota päivitetään usein, on vain hyviä puolia opiskelijan kannalta. Opettajalta
se vaatii uudenlaista suhtautumista opettajuuteen, ja sen asian hyväksymistä
että se on alkuun työlästä.
Kehittämiskohteita
Kokemuksiemme myötä olemme havainneet, että yhteydenpito
opiskelijoihin on hyvin tärkeää pitkien työssäoppimisjaksojen aikana. Tätä ovat
tukeneet kontaktipäivät oppilaitoksessa. Tulevaisuudessa pitäisi vielä enemmän
miettiä, mitä opetetaan näinä lähipäivinä ja kuinka se sidotaan työelämässä
opittuihin taitoihin. Tällä hetkellä opetus on tapahtunut ryhmissä yhteisesti.
Jotta saavutettaisiin vielä yksilöllisempiä oppimispolkuja, lähiopetusta tulisi
toteuttaa enemmän yksilöllisten tarpeiden mukaan esim. kehittämällä
oppimisympäristöjä avoimemmiksi ja opiskelijan tarpeista lähteviksi.
Toteutustapa voisi olla ns. työpaja- toimintaa.
Tällöin se voisi houkutella paremmin kaikkia opiskelijoita osallistumaan
lähiopetukseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti