Tässä pääset tutustumaan UTOPEDA-hankkeeseen jokaisen kumppanin näkökulmasta.
Utopeda-hankkeen yleisenä tavoitteena on kehittää ja pilotoida vaihtoehtoisia tapoja suorittaa ammatillisia perustutkintoja. Erityisenä tavoitteena Ravintolakoulu Perhossa on kokeilla työvaltaista 2+1 mallia, jolloin kaksi ensimmäistä vuotta opiskellaan koulussa opintojen ja työssäoppimisen vaihdellessa ja kolmannella vuodella siirrytään työvaltaiseen oppimiseen. Opintojen joustavamman ja yksilöllisemmän suorittamisen tueksi hankkeessa on tarkoituksena kehittää uusia e-oppimisen muotoja, jotka mahdollistavat myös Yhteisten aineiden integroinnin ammatinopetukseen sekä työssäoppimiseen. Erityisesti pyritään kehittämään mobiilioppimista.
Työvaltaisen oppimisen ja yksilöllisten opintopolkujen
mahdollistamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota ohjauksen merkitykseen
opiskelijan oppimisessa. Tavoitteena on
lisätä henkilökohtaisen ohjauksen määrää ja tehdä ohjauksesta helpommin
saavutettavaa.
Ravintolakoulu Perhossa toteutetaan pilotti työvaltaisesta
2+1 mallista, mukana on jo syksyllä 2013 opintonsa aloittanut asiakaspalvelun
osaamisalan valinnut ryhmä, jossa opiskelee 20 henkilöä. Syksyllä 2014 aloittaneille opiskelijoille
tarjotaan myös mahdollisuutta valita työvaltainen opiskelumalli kokin osaamisalalla. Valinta toteutetaan keväällä 2015.
Opiskelijat ovat mukana pilotin mallin suunnittelussa.
opiskelijoille toteutetaan kysely, jonka tuloksia hyödynnetään opintojen
rakenteen suunnittelussa. Lisäksi
pyritään varmistamaan myös mahdollisuus suorittaa opintoja yksilöllisesti omaan
tahtiin edeten. Opiskelijanäkökulma on erityisen merkittävä kun opintojen
rakennetta ja toteuttamistapaa suunnitellaan.
Tavoitteena on myös että opiskelijat, opettajat ja
henkilökunta hyödyntävät entistä monipuolisemmin uusia teknologisia
apuvälineitä kuten esim. tabletteja ja muita mobiililaitteita. Tämä edellyttää jatkuvaa koulutusta ja
perehtymistä mobiililaitteiden pedagogiseen käyttämiseen. Tarkoituksena on myös kehittää uuden teknologian
avulla mahdollisuuksia nopeuttaa tiedonsiirtoa esimerkiksi arvioinnissa,
jolloin yksilöllisten polkujen toteutuminen tehostuu ja ohjaus on
oikea-aikaista.
Tavoitteena on blogien käyttäminen oppimisen tukena, uusien
mobiilityökalujen käytön opetteleminen pedagogisina välineinä ja sähköinen
tiedonsiirto ammattiosaamisen näyttöjen arvioinnissa.
Valmentajaopettaja koulutukseen osallistuu 4 opettajaa.
Tavoitteena on kehittää opettajien työelämäosaamista mm. työelämä-jaksoilla
sekä kehittää opettajien valmiuksia toimia
uudenlaisessa roolissa ohjaajina ja valmentajina.
Lisätietoa: www.perho.fi
Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksessa UTOPEDA-hankkeeseen osallistuu yhteensä 20 työvaltaisella tavalla liiketalouden perustutkintoa suorittavaa opiskelijaa sekä kuusi opettajaa ja ohjaajaa. Kymmenen opiskelijaa ovat saaneet käyttöönsä tablet-laitteet, samoin heidän ohjaava opettajansa. Opiskelijat ja ohjaaja harjoittelevat uusien mobiilisovellusten käyttöä työjaksojen aikana tapahtuvaan oppimiseen sekä sen dokumentoimiseen.
Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksesta on UTOPEDA-hankkeeseen kuuluvassa ValmentajaOpettaja-koulutuksessa mukana 4 eri opetusainetta edustavaa opettajaa. MERCURIAn ammatillinen erityisopettaja Sirkku Ohvo toimii ValmentajaOpettaja-koulutuksen apukouluttajana.
Hankkeesta vastaa Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksessa kehittämispäällikkö Matti Sartonen, matti.sartonen@mercuria.fi.
Lisätietoa: www.mercuria.fi
Lisätietoa: www.mercuria.fi
UTOPEDA-hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan vaihtoehtoisia tapoja
suorittaa ammatillinen perustutkinto tavoitteen olleessa tehokkaampi opintojen
läpäisy ja sen jälkeinen työllistyminen.
Helmessä hankkeessa mukana on ryhmä peruskoulupohjaisia
3-vuotista liiketalouden perustutkintoa toista vuottaan opiskelevia nuoria. He
opiskelevat merkonomin taitoja työskentelemällä säännönmukaisesti koko
lukuvuoden ajan osan viikkoa työssäoppimispaikoilla, kun yleinen käytäntö on
ollut jakaa työssäoppiminen kullekin lukuvuodelle 4–10 opintoviikon pituisiin
jaksoihin. Työpaikalla oppimista on UTOPEDA-mallin opiskelijaryhmillä siis
selkeästi ”perusryhmiä” enemmän.
Vahvasti
tekemispainotteisen oppimisen keskiö muodostuu yksilöohjauksen, tekemällä
oppimisen ja luokkaoppimisen kombinaatiosta.
Hankkeessa luodaan pedagoginen e-ohjauksen -malli, jossa
opiskelijan ohjausta ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista tuetaan hyödyntäen
uusinta tietoteknologiaa ja e-oppimisen menetelmien käyttöönottoa. Näin
tehostetaan joustavaa vuorovaikutusta ja yhteydenpitoa sekä tuodaan verkko- ja
mobiiliteknologian välineet osaksi uutta työelämälähtöisen oppimisen
kulttuuria.
Työssäoppimispaikan jatkuvasti dokumentoitavista kokemuksista
ammennetaan aineksia myös Helmen ryhmäopiskelutilanteisiin eli UTOPEDA kehittää
myös työkaluja uuteen opettajuuteen.
Lisätietoa: www.liiketalousopisto.fi
Pilottiryhmä (25 opiskelijaa) opiskelee työelämälähtöisesti lähihoitajaksi. Ryhmälle rakennetussa polussa opiskelua on tavallista enemmän siirretty työssäoppimispaikoille muihin ryhmiin verrattuna. To-jaksot ovat pidempiä ja työssä oppiminen alkaa heti ensimmäisellä lukukaudella. Ryhmän tavoitteena on suorittaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinto kolmessa vuodessa. Ryhmä on aloittanut opiskelun elokuussa 2014.
Ryhmän opiskelijoista suurimmalla osalla on jo peruskoulun jälkeistä työelämäosaamista sekä jonkin verran aikaisempia ammatillisia tai lukio-opintoja. Lähtökohtaisesti opiskelijoille perinteinen koulupainotteinen opiskelu ei sovi. Tästä syystä pilottiryhmän opetuksessa ja ohjauksessa halutaan lähteä liikkeelle heidän aikaisemmista kokemuksista ja osaamisesta. Tavoitteena on monipuolistaa työpaikoilla tapahtuvan oppimisen mahdollisuuksia, monipuolistaa työn tekemisen ja opiskelun yhdistämistä, joissa opiskelijoille löytyy erityisesti opintojen loppupuolella vaihtoehtoisia työelämälähtöisiä mahdollisuuksia valmistua ammattiin, esimerkiksi palkallisten, räätälöityjen työssäoppimisjaksojen tai oppisopimuksen solmimismahdollisuuksien muodossa 2+1-mallin mukaisesti.
Hankkeen tavoitteena on rakentaa opiskelijoiden yrittäjyyspainotteinen opintopolku perustutkintoa opiskeleville nuorille. Tähän tavoitteeseen pyritään rohkaisemalla opettajia kokeilemaan ja hyödyntämään monipuolisesti opiskelijalähtöisiä, toiminnallisia sekä mobiilioppimisen mahdollisuuksia opetuksessa. Tätä tavoitetta tukee hankkeen kautta tarjottava ValO-opettajavalmennus (4 opettajaa). Opiskelijaohjauksen tavoite on auttaa nuoria löytämään elämässään se oma juttu, mikä tukee opintoihin sitoutumista ja kasvua vastuunottoon sekä herättää innostuksen yrittämiseen. Yrittäjyyteen innostamme opiskelijoita erilaisten tempausten sekä projektien kautta. Oppimista ja ammatillista kehittymistä teemme näkyväksi somea ja mobiililaitteita hyödyntäen. Hankkeen yhtenä tavoitteena on yrittäjyysopetuksen kehittäminen, yrittäjyyteen valmentava opintopolun kuvaaminen sekä tuoda Nuori yrittäjyys –toiminta osaksi oppilaitoksen yrittäjyysopetusta.
Lisätietoa: www.hdo.fi
Ryhmän opiskelijoista suurimmalla osalla on jo peruskoulun jälkeistä työelämäosaamista sekä jonkin verran aikaisempia ammatillisia tai lukio-opintoja. Lähtökohtaisesti opiskelijoille perinteinen koulupainotteinen opiskelu ei sovi. Tästä syystä pilottiryhmän opetuksessa ja ohjauksessa halutaan lähteä liikkeelle heidän aikaisemmista kokemuksista ja osaamisesta. Tavoitteena on monipuolistaa työpaikoilla tapahtuvan oppimisen mahdollisuuksia, monipuolistaa työn tekemisen ja opiskelun yhdistämistä, joissa opiskelijoille löytyy erityisesti opintojen loppupuolella vaihtoehtoisia työelämälähtöisiä mahdollisuuksia valmistua ammattiin, esimerkiksi palkallisten, räätälöityjen työssäoppimisjaksojen tai oppisopimuksen solmimismahdollisuuksien muodossa 2+1-mallin mukaisesti.
Hankkeen tavoitteena on rakentaa opiskelijoiden yrittäjyyspainotteinen opintopolku perustutkintoa opiskeleville nuorille. Tähän tavoitteeseen pyritään rohkaisemalla opettajia kokeilemaan ja hyödyntämään monipuolisesti opiskelijalähtöisiä, toiminnallisia sekä mobiilioppimisen mahdollisuuksia opetuksessa. Tätä tavoitetta tukee hankkeen kautta tarjottava ValO-opettajavalmennus (4 opettajaa). Opiskelijaohjauksen tavoite on auttaa nuoria löytämään elämässään se oma juttu, mikä tukee opintoihin sitoutumista ja kasvua vastuunottoon sekä herättää innostuksen yrittämiseen. Yrittäjyyteen innostamme opiskelijoita erilaisten tempausten sekä projektien kautta. Oppimista ja ammatillista kehittymistä teemme näkyväksi somea ja mobiililaitteita hyödyntäen. Hankkeen yhtenä tavoitteena on yrittäjyysopetuksen kehittäminen, yrittäjyyteen valmentava opintopolun kuvaaminen sekä tuoda Nuori yrittäjyys –toiminta osaksi oppilaitoksen yrittäjyysopetusta.
Lisätietoa: www.hdo.fi
UTOPEDA-hankkeen keskeisinä tavoitteina on vauhdittaa nuorten työpaikalla tapahtuvaa oppimista monipuolistamalla työssäoppimisen sekä oppisopimuksena tapahtuvan oppimisen toteutustapoja ja kehittää opettajien ja muun henkilökunnan työelämäosaamista. Työelämälähtöisessä tavassa oppia on lähtökohtana yhteisöllisyys ja tutkiva oppiminen. Siinä mahdollistuu aito kiinnostus opittavaan asiaan, josta sekä oppija että valmentajaopettaja innostumisen kautta uskaltavat lähteä kokemukselliseen oppimiseen.
SKY-Opistossa Utopeda-hankkeen painotukset ovat sekä valmentajaopettajien
valmennuksessa (VALo-opet) että työelämävaltaisessa oppimisessa. SKY-Opistosta
koulutukseen valittiin 4 opettajaa, kuten kaikista vertaisoppilaitoksistakin.
SKY-Opiston Rehtori Maria Korpi toimii koko valmennuksen vetäjänä ja vastaa sen
toteutuksesta.
Työelämävaltaista pilottiopiskelijaryhmän fokuksessa on kauneudenhoitolana perustutkinto. Utopedan suorittamisaika pilottiryhmällä on 24.11.2014 - 13.2.2015, mutta tunteja on mahdollisuus levittää laajemmallekin ajanjaksolle.
Pilottiryhmä koostuu kolmatta vuotta opiskelevasta ryhmästä. Pilottikokeilussa olevat opintojaksot ovat Ammattitaidon syventäminen, Syventävä asiakaspalvelu, Ihon hoito kylpylässä ja Englanti asiakaspalvelussa. Opintoviikkoja ryhmällä on yhteensä 11.
Elo-syyskuussa 2014 ryhmä suoritti työelämävaltaista oppimista koulun asiakaspalvelussa kerratakseen jo opittuja hoitoja ja saadakseen varmuutta hoitojen tekemiseen. Opiskelijoille tehtiin suunnitelma työelämälähtöisestä opiskelusta Verso opetushoitolassa, joka toimii BEST WESTERN Hotel Haagan yhteydessä. Yksi opettaja on resursoitu oppimisen tueksi. Versossa opiskelijoilla on mahdollisuus yrittäjälähtöiseen opiskeluun SKY-Opiston yhteydessä toimivan pedagogisen osuuskunnan, HyTan kautta. Verso mahdollistaa toimimisen mahdollisimman työelämälähtöisesti uusia toimintamalleja oppien ja työkokemuksen saamisen aidosta hoitolatyöstä.
Lisätietoa: www.skyo.fi
Hanke- ja yrittäjyyskoordinaattori
Katja Utti-Lankinen, katja.utti-lankinen@skyo.fi
Hanke- ja yrittäjyyskoordinaattori
Katja Utti-Lankinen, katja.utti-lankinen@skyo.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti