Ravintola Sognon sali |
Työssäoppimista yhdessä - kun työyhteisö tutustuu oppilaaseen.
Ravintoloitsija Pia Olanterä Ravintola Sogno
”Kuinka työelämässä
voidaan antaa yksilöllistä oppimista oppilaan oman osaamisen ja opiskeluja
vaativan tason mukaan.”
Kun nuori opiskelija tulee työssäoppimaan ravintolaan, on
hän mielestäni vaikeammassa roolissa kuin muut uudet työntekijät tai extrat.
Uusi työntekijä laitetaan automaattisesti omaan palkattuun rooliin - tarjoilija,
kokki tai esimies. Luonnostaan henkilökunta alkaa saman tien tutustumaan uuteen
työntekijään ja puntaroi tämän osaamistaan ja sosiaalisia taitoja. Odotukset
työntekijää kohtaan ovat hyvinkin suorituskeskeisiä ja onnistuessaan niistä
seuraa hyvän tyypin maine tai pahimmillaan nopeakin ”muihin tehtäviin
siirtyminen”.
Oppilas työelämäjaksollaan taas ikään kuin heitetään
suoriutumaan jostain tietyksi ajanjaksoksi, millä on kyllä tavoitteet, mutta heikoimmillaan käteen jää hyvinkin
ulkopuolinen tunne, osaamisen heikko näyttö ja epävarmuus työelämän
luotettavuutta kohtaan. Millä sitten voidaan minimoida heikonkin oppilaan
mahdollisuuksia epäonnistumiseen – kun tavoitteena on todellisuudessa oman
työidentiteetin kehittäminen, työyhteisöön ja sääntöihin sopeutuminen ja
osaamisen rakentaminen sekä sen vahvistaminen.
Todellisuudessa mielestäni ensimmäiset työssäoppimisen paikat eivät
liity niinkään ”oikeaoppisen ruuan valmistamiseen” tai ”oikeaan tarjoilutekniikkaan” vaan
tutustumiseen työelämään ja sen tuomiin sosiaalisiin kontakteihin, työelämän
hierarkian toimivuuteen, sääntöihin työpaikan tai jopa isommissa yrityksissä
ketjun tuomiin normeihin ja tutustumista
ihmisten toimintaan kiireen ja asiakkaiden määrittelemän työtahdin mukaan. Työmääränhän lopulta antaa asiakas, emme me. Sisällöltään
tämä on niin paljon, että moni valmis ammattilainenkaan ei suoriudu tästä vaan vaihtaa
jo seuraavaan ”työssäoppimiseen” ennen kuin edelliset osaamiset on sisäistetty.
Miksi sitten me työelämässä olevat toimimme niin eritavalla
oppilaiden kuin uusien kollegoiden kanssa. Tutkimmehan heti jo ensimmäisellä
kädenpuristuksella illan ”extra” työntekijän osaamisen ja työvuoron sisältö
määritellään heti näiden mukaan.
Entä jos me työelämässä muuttaisimme ajatustamme siitä, että
oppilaaseen tutustutaan ensimmäiset viikot ja lähtisimme sitten hänen
vahvuuksien mukaan rakentamaan osaamista. Jos tavoitteena olisikin oppilaan
kannalta oppiminen hänen osaamisen ja tarpeiden mukaan. Entä jos työelämä ja
koulu tekisikin pidempää yhteistyötä oppilaan kanssa – vaikka perusosaamisesta
vähän vaativampaankin taitamiseen - ehkäpä jopa koko lukuvuoden ajan. Tällöin
tavoitteelle olisi selkeä alku ja porkkana, enemmän aikaa. Kun oppilas oppii tuntemaan
työssäoppimispaikan ympäristön ja saa luotettavan siteen koulun ja sen välille
voi osaamisessa tapahtua kehitys mitä ei tapahdu silloin kuin jokaisen uuden työssäoppimisen
paikan ja ihmisten kohdalla oppilas käyttää aikaa tutustumalla uudelleen ja uudelleen
koko työympäristöönsä ja itseensä.
Lopulta kuitenkin oppilaan omat vahvuudet kantavat oppimaan
ja omaksumaan asioita joihin oppilas on itse kypsä. Näinhän se menee myös työntekijöiden kanssa.
Toiset kasvavat ja vahvistavat osaamistaan, sisäisen esimiehen rooli, kun taas
on työntekijöitä joiden osaaminen voi olla hyvinkin lokeroitunutta. Se ei silti
estä kaikkia työelämässä toimimista tai oman alueen ja osaamisen hallitsemista.
Jokaisella työntekijällä on itse asiassa
vahva rooli ja paikka työyhteisössä, ja se määrittyy itse asiassa vain
työntekijöiden osaamisen, halun ja luonteen erilaisuuksien mukaan, eikä
niinkään teknisten taitojen mukaan.
Mihin koulua tarvitaan ?
Kun minulta kysytään koulun roolia ja tarpeellisuutta
ammatilliseen valmiuteen niin näen sen erittäin vahvana ja tärkeänä osana
oppilaan osaamisen rakentamista ja hyvän sekä vahvan itsetunnon rakentajana
työelämään- oppilas tarvitsee perusosaamisen
ja työkalut, joita sitten soveltaa työelämässä omien vahvuuksien mukaan. On hallittava tietty tekniikka, ikään kuin
perusreptiikka voidakseen oppia ja ymmärtää vaikeimpia asioita työelämän
sisältä. Työelämässä ei ole valmiina pedagogeja ja alan kokonaisuutta
ymmärtäviä työntekijöitä rivissä ottamassa vastaan oppilaita, joiden osaaminen
on kärjistäen konttaamisen tasolla. Ei
monikaan työntekijä ymmärrä, että asiat opetetaan joillekin yhden, toiselle
kymmenen kertaa ennen kuin osaaminen on sisäistetty. Tämä aiheuttaa myös
turhautumista työympäristön sisällä ja valitettavasti johtaa usein ajatukseen:
toihan on tossa vaan muutaman viikon, ei sen nyt niin väliä.
Kun työssäoppimisesta
tuli tavoite päästä työelämään:
Aloitin sattuman kautta oppilaan kanssa työelämään
tutustumisen tavalla, jonka päämääränä on tehostettu oppiminen koulun ja
työelämän kanssa sekä oppilaan mahdollinen työllistyminen ja sitä kautta motivaation
lisääminen osaamisen sekä työyhteisöön mukauttamisen kanssa. Kun oppilas ja työyhteisö sai yhteisen
tavoitteen – niin osaamisen halu ja opettaminen muuttuivat sujuvammaksi ja
yhteinen motivaatio oppia ja jakaa tietoa tuli luonnostaan. Vaikka oppimista
ohjaakin koulun antamat reunat ja oppimisen sisältö sekä siellä opiskeltavat
asiat, mahdollistaa mukautettu
työssäoppinen - 3+2 päivää viikossa työelämässä
– niin tuo se mahdollisuuden oppilaalle yhdistää saman tien koulussa opittavaa
ja työelämästä saatavaa osaamista uudella tavalla. Se lisää myös motivaatiota
koulun käyntiin, sillä oman osaamisen vahvistaminen työyhteisössä vahvistaa
omaa itsetuntoa ja osaamista myös oman oppimisryhmän sisällä. Lisäksi oppilaan
oma motivaatio ja oppimisen nopeus vaikuttaa suoraan opintoihin. Oppilaalla on
suora vaikutus omien opintojen pituuteen ja osaamiseen sekä kehittymiseen. Samaa
voidaan heijastaa työantajalle, mitä varmemmin oppilas oppii, sen tuomat hyödyt
ovat työnantajalle ihanteelliset. Motivoitunut opiskelija, osaaja ja tekijä,
jonka tahtotila on työllistyä osaavana työntekijänä alalle. Mielestäni parasta
yksilöllistä oppimista, missä parhaimmillaan koulu ja työyhteisö muokkaavat
alan ammattilaisia. Tekeminen ei olekaan niin suorituskeskeistä yhden tai
kahden näytön kohdalla – vaan osaamista mitataan pidemmän ajanjakson kanssa ja
parhaimmillaan on win-win tilanne -
osaava oppilas jää työyhteisöön töihin.
Koko tätä prosessia täytyy kuitenkin olla tukemassa koulu,
sillä ilman sitä oppilas jää ilman pohjaa mihin laskeutua kun työelämä on vielä
liian haasteellista, missä jakaa kokemuksiaan ikäistensä kanssa ja mistä käydä
hakemassa tietoa sekä taitoa mitä ilman ei työelämässä pärjää. Ja mikä ihaninta
vielä pitkän ajan päästä on mahtavaa tavata tai jatkaa ystävyyttä alalla
tekijöiden kanssa, joilla on sama tavoite ja intohimo – kehittää oman alan osaamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti